music

Saturday, September 29, 2018

BAB 8 : SISTEM PENGURUSAN PEMBELAJARAN (LMS)

Sistem Pengurusan Pembelajaran LMS

Image result for lms


PENGENALAN

Belakangan ini, penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK ) dalam kehidupan individu semakin meluas terutama bagi pelajar. Ini kerana keperluan TMK untuk membentuk institusi pendidikan selari dengan teknologi inovasi dan pendidikan abad ke-21. Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia ( PPPM ) menghendaki supaya anjakan ke-7 iaitu memanfaatkan TMK bagi meningkatkan kualiti pembelajaran di Malaysia dengan meningkatkan akses internet dan persekitaran pembelajaran maya, menambahkan kandungan atas talian untuk perkongsian dan penyampaian pengajaran dan memanfaatkan penggunaan TMK bagi pembelajaran jarak jauh dan berasaskan kendiri bagi meningkatkan kapasiti dan pembelajaran yang lebih khusus. (Kementerian Pendidikan Malaysia,2012)


  
  Image result for pppm anjakan 7


APA ITU SISTEM PENGURUSAN PEMBELAJARAN ?

Sistem pengurursan pembelajaran adalah satu sistem aplikasi perisian yang berasaskan web yang direka untuk menguruskan kandungan pembelajaran, interaksi pelajar, alat penilaian dan maklum balas kemajuan pembelajaran serta aktiviti-aktiviti pelajar (Adobe, 2009 ; Nasser, Cherif & Romanowski, 2011 ; Srichanyachon, 2014). 

Menurut Ellis ( 2009 ), LMS adalah sebuah aplikasi perisisan untuk pentadbiran, dokumentasi, pengesanan, laporan dan penyampaian kursus pendidikan atau program latihan. Evangelisti ( 2000 ) mentafsirkan bahawa perisian LMS secara umumnya adalah kemudahan infrastruktur untuk merncang, menghantar dan menguruskan program e-pembelajaranmenggunakan format yang telah tersedia atau memilih format masa depan. Bagi Coates et al. ( 2005 ), sistem pengurusan pembelajaran adalah satu platform yang menggambarkan sistem pembelajaran, sistem pengurusan kursus, sistem pengurusan kandungan, portal dan sistem pengurusan instruksional.

Untuk pengetahuan semua, LMS merupakan singkatan bagi Learning Management System. Tapi, apa itu LMS? LMS adalah program komputer atau software yang dapat membantu , membuat , mengurus serta menyampaikan kursus e-Pembelajaran (eLearning). Lebih mudah lagi, sistem ini dikenali sebagai pembelajaran dalam talian.

Kenapa Learning Management System ?

-Learning sebab kita menggunakannya untuk menyampaikan kursus pendidikan atau program latihan.
-Management sebab ianya membantu susun atur kursus-kursus seperti create, ubah, beri atau kongsi kepada pelajar serta menilai pelajar.
-System diterjemahkan kepada software.


SIAPA YANG MENGGUNAKAN LMS ?

Sesiapa yang terlibat dalam eLearning secara tidak langsung telah menggunakan LMS dan ianya bukan sekadar institusi pendidikan.

LMS digunakan di seluruh dunia, merentas pelbagai industri yang berbeza dan untuk pelbagai kes penggunaan pembelajaran korporat yang berbeza. Penerimaan LMS telah meningkat sejak beberapa tahun yang lalu di seluruh dunia. Malah, pasaran LMS global dijangka berkembang pada CAGR sebanyak 24% dari 2016 hingga 2020.

                                         Related image


Pada tahap yang lebih khusus, terdapat dua jenis utama pengguna LMS: 
  • Pelajar
Mereka berada di akhir penerimaan latihan korporat (selepas semua, mereka adalah untuk siapa program latihan dimaksudkan). Pelajar yang mempunyai akses ke LMS korporat akan dapat melihat katalog kursus mereka, menyelesaikan kursus yang diberikan dan apa-apa penilaian, dan mengukur kemajuan mereka sendiri. Pelajar boleh diberikan latihan secara individu, atau mengikut fungsi tugas mereka, dan / atau peranan dalam struktur organisasi syarikat. 
  • Pentadbir 
Pentadbir berada di seberang spektrum teknologi pembelajaran. Mereka bertanggungjawab untuk menguruskan LMS, yang melibatkan gabungan pelbagai tugas, termasuk membuat kursus dan rancangan pembelajaran, menyerahkan kumpulan pelajar tertentu kepada rancangan pembelajaran khusus dan menjejaki kemajuan pelajar mereka.
  • Guru
Guru memainkan peranan yang besar bagi memastikan Sistem e-Pembelajaran menjadi kebiasaan bagi para pelajar. Kebiasaanya, guru berperanan untuk berkongsi maklumat mahupun nota mata pelajaran yang berkaitan kepada pelajar. Guru juga boleh memberi kuiz kepada pelajar dengan menggunakan LMS bagi menguji kemajuan pelajar dalam suatu pelajaran.


APAKAH TUJUAN LMS DIGUNAKAN ? 

Secara meluasnya, LMS boleh digunakan untuk latihan kakitangan, orientasi pekerja, pengekalan pengetahuan dan yang utama sekali ialah pendidikan.

Tujuan dalam pendidikan adalah seperti berikut :

- Menyampaikan dan menguruskan kandungan pengajaran
- Menguruskan pendaftaran pelajar
- Pentadbiran kursus dalam talian
- Penilaian terhadap kerja pelajar
- Membantu mengenal pasti kemajuan pelajar dalam pelajaran

CIRI CIRI YANG ADA PADA LMS
  •  Pengurusan kursus, pengguna dan peranan
LMS boleh digunakan untuk membuat kandungan kursus berstruktur profesional. Guru boleh menambah, teks, imej, jadual, pautan dan pemformatan teks, ujian interaktif, persembahan slaid dan sebagainya. Selain itu, anda boleh membuat pelbagai jenis pengguna, seperti guru, pelajar, ibu bapa, pelawat dan editor (hierarki). Ia membantu mengawal kandungan mana yang boleh diakses oleh pelajar, menjejaki kemajuan dan melibatkan pelajar dengan alat hubungan. Guru boleh menguruskan kursus dan modul, mendaftarkan pelajar atau menubuhkan pendaftaran diri, melihat laporan pelajar dan pelajar import ke kelas dalam talian mereka.

  • Penilaian dalam talian dan jejak kehadiran
LMS boleh membolehkan guru membuat ujian tersuai untuk pelajar, boleh diakses dan dikemukakan secara dalam talian. Platform membolehkan pelbagai jenis soalan yang berbeza seperti, jawapan satu / berbilang baris, pelbagai jawapan pilihan, perintah seret dan tarik, esai, benar atau palsu / ya atau tidak, mengisi jurang, skala perjanjian, tugas luar talian. Melalui Pengurus Kehadiran, guru melihat kehadiran dan merekodkan sama ada setiap pelajar menghadiri, tiba terlambat, atau terlepas kelas dan acara.


  •  Maklum balas pengguna
Pertukaran maklum balas pelajar dengan guru dan rakan sebaya mereka mungkin melalui LMS. Guru boleh membuat kumpulan perbincangan untuk membolehkan maklum balas pelajar dan meningkatkan interaksi dalam kursus. Maklum balas pelajar adalah instrumen yang membantu guru meningkatkan kerja mereka, mengenal pasti apa yang perlu ditambah atau dikeluarkan dari kursus mereka, di mana pelajar merasa lebih selesa dan sebagainya.


APAKAH KELEBIHAN LMS ?
  • LMS dibantu dengan kandungan yang pelbagai 
Melalui e-Pembelajaran, banyak kandungan yang menarik yang dapat menarik minat pelajar untuk menggunakan sistem ini seperti format, video, audio, gambar serta teks yang berwarna-warni. Unsur tersebut dapat mengurangkan rasa bosan pelajar apabila memperlajari sesuatu perkara atau membuat latihan secara dala talian.
  • Boleh diakses pada bila-bila masa dan di mana-mana. Cikgu boleh mengubah suai kandungan.
Pelajar serta guru boleh mengakses LMS tanpa had waktu dan tidak kira di mana kerana sistem ini hanya menggunakan peranti seperti komputer riba dan telefon pintar serta rangkaian jalur lebar . Guru juga boleh mengubah suai kandungan yang lama kepada kandungan yang lebih terkini. Perkara ini dapat mengelakkan masalah kepada guru untuk membuat bahan yang baharu untuk menambah beberapa perkara.
  • Pelajar boleh melihat bahan yang telah dikemaskini.
Setiap bahan yang telah dikemaskini akan dipaparkan kepada pelajar yang mengaksesnya. Maka bahan yang disediakan oleh guru tidaklah tertinggal beberapa perkara yang terkini.
  • Penilaian pelajar lebih mudah dan adil. (kuiz online dan kehadiran pelajar)
Penilaian melalui dalam talian lebih mudah, cekap dan lebih telus kerana kuiz yang disediakan telah diprogramkan jawapan yang sebenar. Kuiz dalam talian juga dapat mengelakkan berlakunya ralat dalam pengiraan markah kerana penilaian markah secara automatik  dan datanya selamat.
  • Pelajar dan guru boleh menggunakan semula bahan setiap kali mereka memerlukannya.
Maksud menggunakan semula ialah pelajar dan guru boleh merujuk semula bahan yang telah disediakan pada bila-bila masa. Maksudnya di sini, bahan tersebut tidak akan terpadam setelah pelajar dan guru menggunakan bahan tersebut.
  • Belajar mengikut kadar anda sendiri
Platform LMS menawarkan pelajaran dalam repositori pusat yang boleh diakses pada bila-bila masa. Orang-orang yang telah menguasai bahan boleh bekerja di hadapan, sementara mereka yang memerlukan bantuan tambahan dapat mengaksesnya.
  • Pembelajaran sosial
LMS maju mengandungi fungsi sosial yang bersepadu yang membolehkan pelajar bekerjasama rapat dan menarik inspirasi dari satu sama lain. Suapan berita, kandungan yang boleh dikongsi, fungsi sembang dan ciri LMS lain membantu memperkukuhkan ikatan sosial dalam persekitaran pembelajaran.
  • Pengurangan kos
Dengan menggunakan LMS, organisasi boleh menghapuskan kos perjalanan dan perbelanjaan bahan. Seminar penjadualan dalam talian bukannya di lokasi fizikal menjimatkan wang dan menawarkan pekerja lebih fleksibel.
  • Analisis lanjutan
Pengajar harus memanfaatkan kekuatan analisis data untuk mengetahui lebih lanjut tentang bagaimana pelajar belajar, akhirnya meningkatkan prestasi kelas.
  • Pengalaman pembelajaran peribadi
Dengan menggunakan LMS, pengajar boleh merancang kursus yang disesuaikan untuk memenuhi keutamaan pelajar dan melibatkan diri dengan gaya pembelajaran individu. Penting untuk mengingati bahawa keperibadian adalah kunci kejayaan.
  • Kecekapan yang lebih besar
Dengan mengotomatisasi proses dan mengekalkan kandungan pendidikan disimpan di tengah-tengah dan diedarkan di mana-mana, bila-bila masa, LMS menawarkan faedah kecekapan yang luar biasa. Daripada menghabiskan wang mencetak bahan kursus baru, anda boleh menyimpan maklumat ini disimpan secara digital.


APAKAH KELEMAHAN LMS ?

- Memerlukan infrastruktur teknologi yang baik.
- Kadang-kadang sekolah tiada infrastruktur yang sesuai untuk membangunkan LMS.
- Pengajaran online menambah beban guru. (berdasarkan kajian)


KELEBIHAN LMS KEPADA PELAJAR

- Meningkatkan pengekalan pengetahuan
- Terlibat dengan pembelajaran formal dan tidak formal
- Memperoleh maklumat dan pengetahuan yang diperlukan untuk kemajuan kerjaya.
- Meningkatkan prestasi

OPEN SOURCE SOFTWARE YANG LMS GUNAKAN

1. Moodle


  Image result for apa itu moodle?


Apa itu moodle? 

Moodle pada asalnya dibangunkan oleh Martin Dougiamas untuk membantu para pendidik membuat kursus dalam talian dengan fokus pada interaksi dan pembinaan kolaborasi kandungan, dan dalam evolusi berterusan. Versi Moodle yang pertama dikeluarkan pada 20 Ogos 2002. Pada masa kini, Projek Moodle diketuai dan diselaraskan oleh Moodle HQ, sebuah syarikat Australia yang terdiri daripada 50 pemaju yang disokong secara kewangan oleh rangkaian syarikat lapan puluh empat syarikat perkhidmatan Moodle Partner di seluruh dunia. Perkembangan Moodle juga telah dibantu oleh para pengaturcara sumber terbuka.

Moodle sebagai platform pembelajaran dapat meningkatkan persekitaran pembelajaran yang sedia ada. Sebagai alat E-learning, Moodle mempunyai pelbagai ciri standard dan inovatif seperti kalendar dan Buku Gred. Moodle adalah persekitaran pembelajaran maya yang utama dan boleh digunakan dalam pelbagai jenis persekitaran seperti pendidikan, latihan dan pembangunan dan dalam tetapan perniagaan.


Penerangan lanjut tentang Moodle. klik sini 

2. Adobe Capture


 Related image


Adobe Capture adalah perisian dari Adobe Systems. Program ini merupakan alat penukaran untuk menukar fail grafik ke dalam fail PDF yang boleh diindeks. Proses- proses ini boleh ditakrifkan oleh alur kerja ( aliran kerja). Program ini tidak lagi aktif ditawarkan oleh Adobe. Di bawah ada disertakan video tentang cara menggunakan Adobe Capture agar anda dapat memahami apa itu Adobe Capture.

klik di sini untuk penerangan tentang Adobe Capture 

3. Adope photoshoot
  Image result for what is adobe photoshop
Adope photoshoot merupakan  perisian yang digunakan secara meluas untuk penyuntingan imej raster, reka bentuk grafik dan seni digital. Ia menggunakan lapisan untuk membolehkan kedalaman dan fleksibiliti dalam proses reka bentuk dan penyuntingan, serta menyediakan alat pengeditan yang kuat, yang apabila digabungkan, mampu melakukan apa saja.

Ia dicipta oleh saudara-saudara Thomas dan John Knoll pada tahun 1988. Pada tahun 1989, John menjual program ini kepada Adobe Systems, yang memasarkannya sebagai "Photoshop." Sejak itu, program ini telah menjadi standard industri de facto untuk pengeditan grafik raster. Ia diterbitkan untuk kedua-dua macOS dan Windows, tetapi bukan Linux.

4. LINUX

               Image result for linux

Linux adalah sistem operasi sumber terbuka percuma (OS) berdasarkan UNIX yang dicipta pada tahun 1991 oleh Linus Torvalds. Pengguna boleh mengubah suai dan membuat variasi kod sumber, yang dikenali sebagai pengedaran, untuk komputer dan peranti lain. Penggunaan yang paling umum adalah sebagai pelayan, tetapi Linux juga digunakan dalam komputer desktop, telefon pintar, pembaca e-book dan konsol game, dsb.

Pengedaran Linux termasuk kernel (komponen OS pusat dan jambatan antara aplikasi perisian dan datanya), utiliti sistem, program dan alatan untuk memuat turun, memasang dan menyahpasang kemas kini OS.


Techopedia menerangkan bahawa LINUX diagihkan di seluruh dunia di bawah Lisensi Awam Am (GNU), yang bermaksud "GNUs tidak UNIX" (akronim rekursif), terdapat beratus-ratus pengagihan Linux atau "distros" di seluruh dunia. Ramai pengkomputeran Linux desktop mempunyai antara muka pengguna grafik yang intuitif (GUI), yang membolehkan penggunaan yang lebih baik daripada yang terdahulu. Objek dan data mudah dimanipulasi dan mempunyai ikon resizable, tingkap, butang, folder dan ciri-ciri lain yang serupa dengan Windows.

Penyokong menganggap Linux adalah OS yang mantap, berskala dan fleksibel. Ia sesuai untuk pengaturcaraan, dan banyak syarikat menggunakan Linux sebagai platform pembangunan. Pengkritik menunjukkan kurangnya sokongan aplikasi dan keramahan pengguna. Sama dengan perdebatan PC / Mac, perbandingan Linux / Windows sering menjadi perbincangan yang hangat tanpa jawapan yang mudah, kerana subjektiviti yang wujud.


klik sini untuk memahami LINUX

5. UNIX


   Image result for unix
Unix adalah sistem operasi mudah alih, multitasking, multiuser, masa perkongsian masa (OS) yang pada asalnya dibangunkan pada tahun 1969 oleh sekumpulan pekerja di AT & T. Unix pertama kali diprogramkan dalam bahasa perhimpunan tetapi telah diprogramkan semula di C pada tahun 1973.

Unix telah dipindahkan ke lebih banyak keluarga mesin daripada sistem operasi lain. Akibatnya, ia telah dikenalpasti dengan konsep sistem terbuka. Sistem pengendalian Unix digunakan secara meluas dalam PC, pelayan dan peranti mudah alih. Persekitaran Unix juga merupakan elemen penting dalam pembangunan Internet dan rangkaian.


klik sini untuk kepentingan UNIX

klik sini untuk perbezaan UNIX dan LINUX


5. DOCS

CONTOH APLIKASI LMS

Image result for contoh aplikasi LMS

Image result for contoh aplikasi LMS

Related image
Gambar diatas merupakan salah satu kaedah pembelajaran dalam talian seperti Edmodo yang boleh digunakan oleh guru ataupun pensyarah. 


PENGGUNAAN DI MALAYSIA

Sistem Pengurusan Pembelajaran merupakan satu projek yang dirintis berdasarkan kerjasama antara Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) dan Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malysia (MAMPU). Pada tahun 2004, MAMPU telah merinti Learning Source Software (OSS). Bahagian Teknologi Pendidikan (BTP), KPM ialah penyelaras projek rintis ini.

Terdapat tiga sekolah perintis SPP iaitu:
1) SMK Aminuddin Baki
2) SMK Seri Titiwangsa
3) SK PUtrajaya Presint 9 (1)

GAYA PEMBELAJARAN

Gaya pembelajaran adalah penting kepada seseorang pelajar. Ini kerana gaya pembelajaran yang diamalkan oleh pelajar akan mempengaruhi pencapaian mereka. Menurut Rasidah Rashid (2008), pelajar lebih suka belajar dalam situasi yang digemari oleh diri mereka sendiri. Pelajar boleh memilih sama ada ingin belajar berseorangan, berkumpulan, mendengar syarahan atau penerangan guru, membuat pemerhatian, mahupun membuat nota semasa belajar.

Terdapat 3 gaya pembelajaran yang terlibat apabila menggunakan e-Pembelajaran iaitu VAK yang terdiri daripada Visual, Audio dan Kinestetik.


Gaya pembelajaran visual merupakan  kaedah pembelajaran secara visual dengan banyak melihat perkataan dalam buku dan papan tulis, guru tidak perlu memberi penerangan yang banyak dan pelajar ini boleh belajar dengan sendirian dengan membaca buku ataupun mengulangkaji dengan membuat kuiz atas talian.


                                          Image result for visual example in e-learning


Gaya pembelajaran audio pula menekankan pendengaran dan arahan lisan. Pelajar mampu mengingati penerangan melalui bacaan kuat atau menggerakkan bibir ketika mempelajari sesuatu. 
Image result for kids learning using audio


Gaya pembelajaran kinestetik adalah pelajar belajar dengan baik melalui pengalaman dan terlibat secara aktif dalam aktiviti, lawanan dan main peranan. Kaedah ini mempunyai persamaan sedikit dengan gaya pembelajaran kolb yang menekankan pengalaman pelajar bagi membantu ingat semua apa yang telah diajar atau dipelajari. perkara ini membantu pelajar untuk menjawab soalan dalam peperiksaan.

                                   
                                              Related image

KESIMPULAN

Secara keseluruhannya, jelaslah bahawa sistem pengurusan pembelajaran yang dikenali sebagai LMS memberi banyak kemudahan serta kelebihan kepada pelajar dan juga pengajar. Walaupun begitu, terdapat beberapa kecacatan serta kelemahan dalam sistem pengurusan pembelajaran. Oleh itu, saya berharap agar segala kelemahan yang terdapat pada sistem pengurusan pembelajaran ini dapat diatasi dengan sebaik-baiknya dan seterusnya boleh meluaskan penggunaanya dalam kalangan pelajar dan guru di seluruh Malaysia sama ada di bandar mahupun luar bandar.  









No comments:

Post a Comment